Do walorów smakowych żurawiny oraz jej do jej dobroczynnych właściwości nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Owoce tej rośliny znane są ludzkości od wieków – od dawna spożywamy jej przetwory takie jak dżemy, soki czy w formie kandyzowanych owoców. Surową żurawinę jadamy rzadko. Ale to nie wszystkie żurawinowe propozycje. Obecnie jest ona również dostępna w postaci liofilizowanej – taka żurawina jest zdecydowanie zdrowsza od kandyzowanej. Dlaczego? Poniżej znajdziesz odpowiedź.

Żurawina jest bogatym źródłem witaminy A, C, B1, B2, B6, E oraz magnezu, wapnia, fosforu, miedzi i jodu. Zawiera również mnóstwo taniny, kwasu cytrynowego, jabłkowego i benzoesowego, który jest naturalnym konserwantem. Jej owoce mają charakterystyczny słodko-cierpki smak. Żurawina działa bardzo prozdrowotnie. Od dawna stosowana jest w leczeniu chorób nerek i pęcherza moczowego. Ma działanie antybakteryjne, dzięki czemu skutecznie wspomaga walkę organizmu z infekcjami dróg moczowych. Jagody tej rośliny mają ponadto właściwości przeciwutleniające. Zmniejsza ona także ryzyko wystąpienia miażdżycy i chorób układu krążenia, w tym obniża ryzyko pojawienia się zawału serca.

Liofilizacja – co to takiego?

Liofilizacja jest jedną z metod konserwowania żywności. Polega ona na zamrożeniu pokarmu, a następnie jego wysuszeniu (suszenie sublimacyjne). Z zamrożonego jedzenia usuwana jest większość wody – od 80% do nawet 96%. Taki sposób konserwacji pożywienia gwarantuje po pierwsze zachowanie wszystkich wartości odżywczych takich jak witaminy, tłuszcze, białka czy węglowodany, a po drugie chroni jedzenie przed zepsuciem. Produkty spożywcze poddane procesowi liofilizacji nie tracą ani koloru, ani smaku. Ten sposób konserwacji został po raz pierwszy zastosowany w okresie II. Wojny Światowej na zlecenie rządu Stanów Zjednoczonych. Celem było uzyskanie lekkich (pod względem wagi) racji żywnościowych dla wojska. Preparaty zliofilizowane mają postać proszku lub grudek. Mogą być higroskopijne, dzięki czemu rozpuszczają się dużo lepiej niż preparaty szkliste lub krystaliczne. Uznaje się, iż liofilizacja jest najdoskonalszą formą konserwacji jedzenia. Żywność liofilizowana jest bardzo popularna wśród osób lubiących czynny wypoczynek.

Żurawina: liofilizowana czy kandyzowana?

Żurawina poddana procesowi liofilizacji zachowuje wszystkie swoje właściwości począwszy od smaku, zapachu po wszelkie witaminy i na innych wartościach odżywczych kończąc. Nie zawiera żadnych substancji słodzących czy konserwujących. Może być używana do wzbogacania muesli lub płatków śniadaniowych, kompotów, deserów, kaszek i przekąsek dla dzieci, a nawet herbat owocowych. Żurawina kandyzowana jest bardzo słodka i stanowi doskonałą alternatywę dla popularnych przekąsek - orzechów lub rodzynek. Pamietajmy jednak, że nie jest dietetyczna – zawiera sporo cukru. Wynika to z procesu produkcji – kandyzowanie owoców polega na zakonserwowaniu ich poprzez wielokrotne smażenie w coraz bardziej słodkim syropie. Wszystkie owoce kandyzowane (podobnie jak i żurawina) poddane tej metodzie, są zabezpieczone przed psuciem dzięki nasączeniu ich cukrem w około 70%.

Żurawina liofilizowana jest zdecydowanie lepsza i zdrowsza od kandyzowanej. Po pierwsze zawiera ona w sobie wszystkie witaminy i wartości odżywcze (zupełnie jak świeży owoc), a po drugie: dzięki procesowi liofilizacji do takiej żurawiny nie jest dodawany cukier czy konserwanty. Dzięki temu jest ona zdrowsza i dużo mniej kaloryczna niż owoce kandyzowane. Wybór jest chyba prosty.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i serwisem oraz funkcjonowania usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.