Co zjeść w tak zwanym międzyczasie, gdy do obiadu lub kolacji zostało jeszcze trochę czasu? Z takim pytaniem zmaga się każdego dnia wiele osób pracujących, czy uczących się. Gdy żołądek uporczywie domaga się jedzenia, łatwo ulec pokusie sięgnięcia po batonik, czy przypadkowy fast food. A przecież można postawić na zdrowe przekąski…

Słodycze, hamburger, czy frytki wprawdzie dają upragnione uczucie sytości, ale zawierają potężną dawkę kalorii, składników chemicznych i innych substancji, które niekorzystnie wpływają na nasz organizm. Dużo zdrowiej i korzystniej dla sylwetki jest sięgnąć po zdrowe przekąski. Tym bardziej, że wiele z nich przygotujemy sami w domu. Są zdrowe, smaczne i przede wszystkim szybkie w wykonaniu!

Na początek trochę szczegółów technicznych…

Zdrowe odżywianie to kwestia wyboru i dobrego zorganizowania się. Przecież takie przekąski będziemy również chcieli wziąć do pracy czy szkoły. W tym celu warto kupić małe plastikowe, szczelnie zamykane pojemniczki i próżniowe woreczki. Przyda się też zamykany od góry kubek. Sałatki można z powodzeniem przygotować wieczorem, dzięki czemu rano oszczędza się czas. Jeśli przygotowujemy sałatkę z warzyw, pamiętajmy, że po posoleniu mogą puścić sporo soku. Przyprawy lepiej dodać tuż przed zjedzeniem, a wieczorem tylko przygotować i pokroić warzywa.

Nasze propozycje zdrowych przekąsek:

1. Musli z jogurtem

Klasyk gatunku. Jogurt można bez problemu kupić wszędzie, a mieszankę musli przygotować samodzielnie w domu z ulubionych składników. Ale jest cos jeszcze. Ilość dostępnych składników sprawia, że każdego dnia można sobie skomponować inny zestaw. Takie musli nigdy się nie znudzi. Mieszanka zdrowych płatków z kasztanów jadalnych, ryżu eskpandowanego, amarantusa połączona z jogurtem i posypana np.: wiórkami kokosowymi z łyżką miodu lub syropu z agawy pozwoli spokojnie przetrwać do kolacji lub obiadu.
Zdecydowanie lepiej jest własnoręcznie przygotować swoje płatki, bo kupne mieszanki zawierają dużo cukru, słodzików, owoców kandyzowanych, czy nawet czekolady. Do takiego zestawu można też dodać świeże, sezonowe owoce, co dodatkowo urozmaica menu.

2. „Kanapka” z pastą sezamową


Zielone liście kapusty pekińskiej, sałaty rzymskiej lub cykorii posmarować pastą sezamową zmiksowaną z odrobiną syropu z agawy. Poukładać jeden listek na drugim, tak by powstała 1,5 cm warstwa. To bardzo oryginalna, lekka przekąska. Idealna dla osób, którym rano ciężko wmusić w siebie pieczywo.

3. Koktajl na mleku kokosowym

Do wykonania tego pysznego koktajlu potrzebny jest jeden banan, szczypta cynamonu, 100 ml mleczka kokosowego, łyżeczka soku z cytryny. Wszystkie składniki miksujemy na gładką masę. Banan, kokos i cynamon to idealne połączenie smaków. Poza tym – taki koktajl to samo zdrowie.

4. Sałatka z makaronem orkiszowym

Mąka orkiszowa, z której wytwarzany jest zdrowy makaron, zawiera dużo więcej białka niż mąka pszenna. Co więcej, makaron orkiszowy jest też bogaty w inne substancje odżywcze. Zawiera błonnik pokarmowy, witaminę A, D i E, miedź, cynk, selen, kwas linolenowy oraz kwas krzemowy. Pyszne, sycące rurki to idealne rozwiązanie dla osób przywiązujących dużą wagę do zdrowej żywności.
Sałatka z makaronem orkiszowym ma nieskończenie wiele wariantów. Najprościej jest dodać do ugotowanego makaronu pokrojone pomidorki cherry, mozzarellę, garść sparzonych włoskich orzechów, podsmażone plastry wołowiny lub kurczaka, mix sałat, cząstki pomarańczy, oliwki. Dużo zwolenników ma też wariant z tuńczykiem, czy jajkiem. Na koniec skropić sosem vinegret i posypać prażonymi pestkami dyni z dodatkiem sosu sojowego. Takie danie w stu procentach może zastąpić obiad. Jeśli zabieramy sałatkę do pracy lub szkoły pamiętajmy, by zrezygnować z dodatku czosnku, cebuli, czy innych mocno pachnących przypraw, których aromat może powodować pewien dyskomfort dla otoczenia.

5. Suszone owoce i bakalie

Jako przekąska świetnie sprawdzają się też różnego rodzaju suszone owoce i bakalie. Orzeszki pistacjowe, orzechy nerkowca, suszone daktyle, rodzynki, chipsy bananowe są zdrowe, szybko zaspokajają głód i dostarczają niezbędnych witamin. Są jednak dość kaloryczne, więc zamiast całego opakowania lepiej odłożyć sobie do osobnego pojemniczka jedną porcję, bo inaczej pokusa zjedzenia wszystkiego od razu może być zbyt duża. Które orzechy i owoce warto wybierać?

• Orzeszki pistacjowe
• Orzechy nerkowca
• Suszone daktyle
• Rodzynki
• Chipsy bananowe

Każda zbilansowana i zdrowa dieta zaleca, by w ciągu dnia jeść minimum dwie zdrowe przekąski – które nie tylko zaspokoją głód, ale również dostarczą wszelkich, potrzebnych organizmowi składników odżywczych. Poza tym pomysły na zdrowe alternatywy kalorycznych chipsów i słonych paluszków przydadzą się również wtedy, gdy będziemy wieczorem oglądali film, udawali się do kina lub wpadną do nas znajomi.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i serwisem oraz funkcjonowania usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.