Kasza jest produktem od lat goszczącym na naszych stołach. Jeszcze jakiś czas temu cieszyła się umiarkowaną popularnością – nie była najchętniej wybieranym dodatkiem w ciężkiej kuchni polskiej – oczywiście poza jęczmienną i gryczaną. A szkoda. Obecnie na rynku mamy wiele gatunków kasz i od pewnego czasu odkrywamy ten produkt na nowo. Przecież to sposób na lekkie i smaczne potrawy. Warto je włączyć do swojej codziennej diety, jeśli zależy nam na przygotowaniu pełnowartościowych i zdrowych posiłków. Oto krótki tekst o tym, jakie kasze warto wybierać i dlaczego.

Najbardziej znane kasze są produkowane z ziaren jęczmienia, pszenicy, prosa, kukurydzy i gryki. Powstają z nich kasze gryczana, jęczmienna, kukurydziana, manna, jaglana, owsiana. Zawierają sporo magnezu, cynku, żelaza, potasu, fosforu, witamin z grupy B. Przeciętna kasza ma sporo kalorii, ale świetnie syci ze względu na dużą zawartość łatwo przyswajalnej skrobi. Poza tym znajdziemy tu również sporo witaminy E, zwanej eliksirem młodości.
Lista korzyści wynikających z jedzenia kasz jeszcze się nie kończy. Popularna kasza gryczana zawiera również sporo białka, jest delikatna i lekkoostrawna. Ziarna gryki przyspieszają metabolizm, obniżają poziom złego cholesterolu. Wiele dobrego można również powiedzieć o kaszy kuskus. Ta odmiana pochodzi z kuchni marokańskiej, ale znakomicie wpasowała się w nasze upodobania kulinarne. Przyrządza się ją łatwo i szybko. Jest pożywna, neutralna w smaku, więc może być bazą do potraw słonych i słodkich. Kasza jęczmienna z kolei ma dużo witaminy PP, odpowiedzialnej za stan naszych włosów i skóry.

A co z kaloriami?

Zdrowych kasz nie powinno zabraknąć w menu osób odchudzających się, czy stosujących diety oczyszczające. Kasze są bowiem dużo bardziej pożywne niż makaron, ziemniaki czy ryż. Łatwo się trawią, a ze względu na zawartość błonnika świetnie regulują przemianę materii i przyspieszają wydalanie toksyn. Większość kasz ma niski indeks glikemiczny, co oznacza, że po zjedzeniu posiłku z kaszy energia uwalnia się długo, dając nam siłę do pracy. Zapobiega to atakom wilczego głodu, a długofalowo zapewnia dużo sił witalnych i poprawia ogólny stan organizmu.
Wartość kaloryczna kasz jest podobna. 100 gram suchego produktu to średnio 340-390 kcal. Kasza owsiana jest bardziej kaloryczna, bo ma więcej tłuszczu. Dobra wiadomość jest jednak taka, że kasza po ugotowaniu znacznie zwiększa swoją objętość. Sto gram suchej kaszy daje po ugotowaniu około 300-400 gram gotowego produktu, więc jej wartość kaloryczna jest de facto niższa.

W domu i pracy

Która kasza jest najlepsza? Odpowiedź jest prosta. Ta, którą zjadamy najchętniej. Wszystkie dania z kasz są zdrowe i sycące. Dietetycy polecają jednak kaszę gruboziarnistą np.: gryczaną, która powstaje z całych ziaren, wraz z łuską, bogatą w błonnik. Dla osób cierpiących na niedobory wskazana jest kasza jaglana, bo ma najwięcej soli mineralnych i witamin. Z kolei kasza manna, ale też kuskus i kukurydziana są lekkostrawne, więc nadają się szczególnie dla osób, które mają problemy z żołądkiem czy jelitami. Są wskazane dla w okresie rekonwalescencji i dla małych dzieci. Kasza manna łagodzi też biegunkę, bo ma właściwości lekko zapierające.

Niewątpliwym plusem jest fakt, że kasze możemy sobie przygotować wcześniej i w razie potrzeby wyciągnąć już gotowy półprodukt zyskując cenne minuty podczas przygotowania pełnowartościowego i zdrowego posiłku. Sałatki z kaszami świetnie smakują na ciepło i na zimno, więc można je też przygotować wcześniej i zabrać z sobą do pracy, czy na uczelnię na szybki lunch. Taki posiłek to znakomita alternatywa dla fast foodów.

Co na początek?

Nawet początkujący powinni poradzić sobie z przygotowaniem sałatki z kuskus, awokado, suszonych pomidorów i łososia. Kasza gryczana świetnie smakuje, jeśli przesmażymy są z plasterkami czosnku, cebulą i szynką parmeńską. Kasza jęczmienna może zachwycić smakiem, gdy wzbogacimy są kurczakiem, serem feta i dodamy pokrojoną w kostkę kolorową świeżą paprykę. Mięso można również zastąpić tuńczykiem, lub podać samą kaszę z gotowanymi warzywami doprawiając ją ziołami. Także popularne pierogi dobrze komponują się z kaszą gryczaną i serem. Kasza odmieni także sam gołąbków. Nie trzeba ich zawsze robić z ryżem. Można go z powodzeniem zastąpić kaszą.
Smak dań, rodzaje przypraw i użytych kasz będą uzależnione od własnych upodobań i przyzwyczajeń kulinarnych. Kasze powinny na stałe zagościć na naszych stolach: nie zawierają barwników, aromatów, konserwantów, i mimo to mogą być długo przechowywane. Dla urozmaicenia jadłospisu można od czasu do czasu sięgnąć po kasze egzotyczne: bulgur, quinoa, amarantus. Gotowanie z kaszami to najprostsza rzecz na świecie. Wystarczy wrzucić kaszę do wody i za parę minut mamy gotowy obiad.

Czy wiesz, że:

• Kasza gryczana ze względu na wysoką zawartość magnezu jest szczególnie polecana osobom prowadzącym aktywne życie. Pomaga też osobom prowadzącym stresujący tryb życia i cierpiącym na bezsenność.
• Jedzenie  kaszy gryczanej ma podobne działanie do czerwonego wina. Wzmacnia organizm, podnosi odporność, działa antybakteryjnie oraz spowalnia procesy starzenia.
• Jeśli chcesz zachęcić dziecko do jedzenia kasz pamiętaj, że przykład idzie z góry. Wprowadzanie nowych pokarmów zaczynamy od jednej łyżeczki. Na początek najważniejsze jest, by dziecko zechciało kaszy po prostu spróbować.
• Aby pozbyć się goryczki, można kaszę przed ugotowaniem płukać 2-3 minuty na sicie pod bieżącą wodą, albo moczyć przez godzinę i przed gotowaniem zmienić wodę.
• Jaglanka z owocami na śniadanie to idealne, dodające energii śniadanie na jesienne, chłodne poranki .
• By zaspokoić głód, wystarczy już porcja kaszy gryczanej wielkości piłeczki tenisowej.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i serwisem oraz funkcjonowania usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.