Jeszcze do niedawna warzywa strączkowe uchodziły za jedzenie dla ubogich. Po fali zachwytu nad różnymi egzotycznymi produktami z grupy super foods, przyszedł czas na powrót do rodzimych produktów. I bardzo dobrze, bo współczesna kuchnia świetnie je zagospodarowała wykorzystując maksymalnie ich zdrowy skład, smak i wygląd. Oto kilka powodów, dla których warto jeść warzywa strączkowe.

Warzywa strączkowe świetnie sycą, nie kosztują wiele i można je bardzo długo przechowywać. Jeśli więc nawet nie gotujecie często, mały zapas strączków w kuchni sprawi, że nigdy nie staniecie przed dylematem: co dziś zjeść? Zapraszamy na kilka inspiracji wokół warzyw strączkowych.

Strączki, czyli co?

Na początku warto zaznaczyć, że w zakresie “strączków” mamy naprawdę duże pole do popisu. Każdy znajdzie coś dla siebie. Najpopularniejszymi są:

Warzywa strączkowe należą do najstarszych roślin wykorzystywanych przez człowieka. W kuchni sięgamy zazwyczaj po same ziarna, choć młodą fasolkę, czy groszek można zjadać w całości ze strączkami.

Dużo energii i mnóstwo substancji odżywczych

Ziarna warzyw strączkowych są małe, ale mimo tych skromnych rozmiarów, to prawdziwy wulkan energii. Suche ziarno składa się w 1/3 z białka, które jest bardzo wartościowe dla naszego organizmu i świetnie sprawdza się jako zamiennik mięsa. By wzmocnić ich wartości odżywcze zaleca się ich spożywanie ze zbożami np.: ryżem lub kaszą jaglaną.
Oprócz tego znajdziemy z nich sporo błonnika i węglowodanów. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że niektóre z nich trudno się trawią i mogą powodować wzdęcia. Można je jednak wyeliminować odpowiednim procesem przygotowania. W warzywach strączkowych kryje się też cała masa substancji odżywczych: witamin z grupy B, magnezu, cynku i żelaza. Warzywa strączkowe można dodawać do zup, sosów, sałatek. Dobrze komponują się z ryżem i warzywami, dając smaczne i sycące dania.

Warzywa strączkowe w kuchni – jak gotować?

Właściwe przygotowanie ziaren pozwoli uniknąć kłopotliwych wzdęć, a nie zniszczy zawartych w nich witamin i składników mineralnych.

Mycie i selekcja ziaren: wszystkie ziarna trzeba przez wykorzystaniem dobrze umyć. Najlepiej wrzucić je do garnka i kilka razy dobrze przepłukać. Te, które wypłyną i będą utrzymywały się na powierzchni, wyrzucamy.

Moczenie: Suche ziarna trzeba przed gotowaniem namoczyć. Dzięki temu zmiękną, szybciej się ugotują i będą miały lepszy smak. Najlepiej potrzymać je w wodzie przez całą noc. Wystarczy zalać wrzącą wodą ziarna w garnku w proporcjach 300 g ziaren na litr wody. Następnie wylać wodę, zalać nową i stawić do gotowania. Dzięki temu warzywa będą lżej strawne.

Zioła: Podobne działanie ma dodanie do warzyw strączkowych ziół. Polecamy kminek, majeranek, cząber, czy rozmaryn.

Czas gotowania: Moczone wcześniej ziarna gotuje się około 1,5 godziny do pełnej miękkości. Soczewicę nieco krócej. Wystarczy mniej więcej godzina. Drobna, czerwona odmiana soczewicy jest miękka już po 30 minutach.

Garnki: Kto lubi potrawy z warzyw strączkowych, może zainwestować w szybkowar. Czas gotowania skraca się nawet o 3/4. Nie trzeba też pilnować, czy nie wygotowała się woda.

Solenie: Ziarna trzeba solić dopiero po ugotowaniu, w przeciwnym razie nie ugotują się do miękkości.

Jak jeść?: Kto ma ochotę na mały eksperyment, może spróbować warzyw strączkowych podanych nieco inaczej – bardziej nowocześnie. Zamiast tradycyjnie dodać do gotowania cukru i soli, warto użyć odrobiny miodu i octu balsamicznego albo innego octu aromatyzowanego. Mniej popularne jest też u nas jedzenie warzyw strączkowych na słodko. Do przygotowania deserów idealnie nadaje się fasola adzuki.
Jedzmy strączki! Są sycące i bogate w witaminy, idealnie wkomponują się w zimowe menu. Niech trafiają jak najczęściej na nasz stół z korzyścią wszystkich. Wysoka wartość odżywcza przyda się i dzieciom i osobom dorosłym, a różnorodność potraw, które można z nich przygotować będzie ciekawym urozmaiceniem codziennego jadłospisu.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i serwisem oraz funkcjonowania usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.