Nawet najlepsza dieta nie zapewni nam długiego i szczęśliwego życia, jeżeli zaniedbamy ten aspekt naszego życia. Podczas snu zachodzą intensywne procesy regeneracyjne w naszym organizmie – najintensywniej między godziną 23:00, a 1:00-2:00 w nocy, dlatego oprócz samej długości snu, ważna jest też pora, kiedy się kładziemy.

Jak zapewnić sobie zdrowy regeneracyjny sen?

  • staraj się kłaść codziennie o tej samej porze, najlepiej ok. godziny 22:00 - 23:00, zarezerwuj na sen 7-8h, a jeżeli potrzebujesz, nawet 9h
  • przed snem przewietrz sypialnię, możesz też zostawić okno lekko uchylone, aby zapewnić odpowiednią cyrkulację powietrza
  • zadbaj, aby pomieszczenie, w którym śpisz było odpowiednio ciemne: zasłoń zasłony / rolety / żaluzje, zasłoń wszystkie, nawet drobne lampki (diody na urządzeniach) – każdy promień światła padający na nasze ciało może zaburzać wydzielanie melatoniny
  • odpowiednia temperatura do spania jest niższa niż ta, w której czujemy się dobrze w dzień – optymalna to ok 16-18 stopni
  • na 1-2h przed snem postaraj się „zwolnić”, zrelaksować – zrób coś co lubisz: poczytaj książkę, spędź czas z bliską osobą, unikaj też w tym czasie ekspozycji na światło niebieskie (emitowane przez telefony, komputery, telewizory i inne urządzenia), które w godzinach wieczornych zahamuje wydzielanie melatoniny – dla naszego mózgu jest to sygnał, że powinniśmy pozostać w trybie czuwania (tu pomocne mogą okazać się aplikacje, które zmniejszą emisję światła niebieskiego np. w telefonie)
  • warto też spać nago - niesie to za sobą wiele korzyści: sprzyja odpowiedniej termoregulacji, dzięki niższej temperaturze sprzyja produkcji spermy u mężczyzn, natomiast u kobiet zapobiega rozwojowi infekcji intymnych, dodatkowo bezpośredni kontakt skóra-skóra sprzyja pogłębianiu relacji partnerów
  • w ostatnim posiłku dobrze jest uwzględnić pewną ilość węglowodanów, dzięki czemu stworzymy lepsze warunki do wytwarzania serotoniny i melatoniny

Na koniec, ku przestrodze: spanie przez 6h w ciągu 10 dni ma na organizm podobny wpływ jak 1 nieprzespana noc! Chroniczny niedobór snu z pewnością przyczynia się do pogarszania stanu naszego zdrowia, a w efekcie jakości życia.

Autor tekstu: Monika Podos z Kułaga Synergy - https://kulagasynergy.pl/

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i serwisem oraz funkcjonowania usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.