Biorąc po uwagę, jaki wybór suszonych owoców mamy obecnie na sklepowych półkach, trudno sobie wyobrazić, że jeszcze kilka lat temu suszone owoce były obecne na naszych stołach w przeważającej większości zimą i to w postaci suszu do wigilijnego kompotu. Dzisiaj jemy je przez cały rok. Mówi się, że suszone owoce to świetna, zdrowa przekąska i urozmaicenie w codziennej diecie. Czy rzeczywiście?

Suszone owoce są słodkie, zawierają bowiem sporo naturalnego cukru. Spożywane regularnie, w małych ilościach pomagają zapobiegać atakom głodu na słodycze. Poza tym świetnie się przechowują, można je mieć zawsze pod ręką, zawierają sporo witamin, minerałów i błonnika. Same zalety? To jeszcze nie wszystko.

Dlaczego warto spożywać suszone owoce?

Do suszenia nadają się szczególnie jabłka, śliwki, morele, winogrona, daktyle. Owoce można suszyć na powietrzu, w słońcu lub w piekarniku. Na skalę przemysłową używa się specjalnych aparatów do suszenia. W wysokiej temperaturze owoce tracą blisko 80% zawartej w nich wody. Dzięki temu są trwałe i można je długo przechowywać. Nie rozwijają się w nich żadne grzyby czy bakterie.

A co w procesie suszenia dzieje się coś ze składnikami odżywczymi?

Suszone owoce zawierają składniki odżywcze w skoncentrowanej formie. Są to przede wszystkim witaminy (choć jest ich nieco mniej niż w przypadku świeżych owoców), minerały i błonnik.
Suszone owoce charakteryzują się też sporą zawartością węglowodanów i dostarczają relatywnie sporo kalorii. Z tego powodu idealnie nadają się, by zaspokoić nagły głód. Zawsze pod ręką mają je sportowcy, kobiety w ciąży. Kilka suszonych owoców warto dodać do śniadaniówki dziecka w przedszkolu czy szkole. 5 suszonych śliwek lub moreli to jedna z pięciu porcji owoców i warzyw, których spożywanie zalecają żywieniowcy każdego dnia.

Suszone owoce-alternatywa dla słodyczy?

Niemal wszyscy znamy nagły przypływ apetytu na coś słodkiego. Oczywiście nie ma w tym nic złego, jeśli w takich chwilach zjemy kawałek czekolady, czy ciasta. Na dłuższą metę warto jednak znaleźć sobie dla takich zachcianek bezpieczną (czytaj zdrową i mniej kaloryczną) alternatywę. Są nią właśnie suszone owoce.
Zawartość kaloryczna najbardziej popularnych suszonych owoców w porcji (25 gram)

  • Śliwki 54 kcal
  • Mango 78,5 kcal
  • Ananas 47,5 kcal
  • Morele 60 kcal
  • Daktyle 70 kcal
  • Figi 64 kcal
  • Rodzynki 76 kcal

Suszone owoce też są słodkie, ale mają o połowę mniej kalorii niż czekolada, czy kawałek sernika. Do tego zawarty w nich błonnik, świetnie poprawia trawienie i pracę jelit. Trzeba tylko pamiętać, by spożywając suszone owoce wypić dodatkową szklankę płynu, najlepiej wody mineralnej.

Na co zwracać uwagę, kupując suszone owoce?

Wybierając suszone owoce, warto uważnie czytać opakowania i kupować te niesiarkowane. Są dużo zdrowsze. Używany często w produkcji przemysłowej dwutlenek siarki sprawia, że owoce są dużo bardziej trwałe, wybarwione, ale smakują gorzej. Daleko im do prawdziwego smaku i aromatu suszonych owoców. Po otwarciu opakowania siarkowanych owoców czuć dziwny, kwaskowy, nienaturalny zapach.

To, że owoce, bakalie są niesiarkowane, najczęściej jest wyraźnie napisane. Przywiązujmy do tego wagę, zwłaszcza podając suszone owoce dzieciom, których dieta wymaga szczególnej uwagi i dbałości o brak konserwantów. Spożywanie nadmiernych ilości dwutlenku siarki może bowiem wywoływać nudności i bóle głowy. 

Należy pamiętać również o tym, by wybierać owoce, których producent nie dosładzał – niestety na rynku również takie można kupić. A w owocach występują przecież naturalne cukry, zdrowe dla naszego organizmu. Czytajmy zatem dokładnie etykiety i wybierajmy owoce niesłodzone.

Najbezpieczniejszym wyborem będą suszone owce z sygnaturą BIO - znajdziesz je tutaj! 

Suszone śliwki to zdrowa przekąska, w sam raz na „mały głód”.

Kilka pokrojonych suszonych moreli z płatkami i naturalnym jogurtem to pyszne śniadanie. Idealny zdrowy start każdego dnia.

Suszone pestki granantu są dość rzadko dostępne. Warto spróbować ich lekko kwaskowego smaku. Produkt ekologiczny, bez dodatków, o dużej zawartości witamin - znajdziesz je u nas ;)  

Zobacz też inne nasze wpisy:

Suszone owoce - czy to rzeczywiście zdrowa przekąska?

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i serwisem oraz funkcjonowania usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.