Coraz więcej osób poszukuje urozmaicenia codziennej diety. Dbając o zdrowie i zbilansowaną dietę zależy nam zarówno na walorach smakowych potraw, jak i tych wizualnych - miło jest, gdy posiłek ciekawie prezentuje się na talerzu. Nie powinniśmy zapominać o tym, że najpierw „jemy oczami”. Poza tym przygotowując dania dla domowników, gości przyjemnie jest ich zaskoczyć czymś nowym, egzotycznym i niepowtarzalnym, a do tego smacznym i aromatycznym. Jeśli zatem znudziły się Tobie klasyczne schabowe z kapustą i ziemniakami, kotlety mielone, bigos i żurek, polecamy komosę ryżową.

Poszukującym nowych, zdrowych smaków przedstawiamy komosę ryżową zwaną również Quinoa. O jej walorach pisaliśmy już niejednokrotnie – chociażby TUTAJ. Oprócz zaprezentowania samej rośliny i jej wartości odżywczych podajemy trzy przepisy do jej przygotowania.

Co to jest komosa ryżowa?

Komosa ryżowa jest rośliną jednoroczną zaliczaną do rodziny komosowatych lub szarłowatych, tej samej, co dobrze znany szpinak lub buraki. Quinoa znana jest ludzkości od tysięcy lat. Stanowiła podstawę diety południowoamerykańskich Indian – w państwie Inków, gdzie zastępowała kukurydzę. Uprawiana jest już od pięciu tysięcy lat na terenach Ameryki Łacińskiej.

Dlaczego warto jeść Quinoę?

Owoce komosy ryżowej zawierają czterdzieści osiem procent skrobi, osiemnaście procent białek, cztery do dziewięciu procent nienasyconych kwasów tłuszczowych i przeciwutleniaczy. Jest również bogatym źródłem wapnia, fosforu, żelaza, witamin E i B oraz soli mineralnych. Niektóre odmiany zawierają także saponiny, które są gorzkie w smaku i wymagają przed przygotowaniem płukania. Komosa charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym jest więc idealną podstawą pokarmu dla diabetyków oraz osób odchudzających się. Quinoa także fantastycznie uzupełnienia dietę kobiet karmiących piersią, gdyż wspomaga proces laktacji.

Przepisy:

Faćka

  • Czas przygotowania 30 minut
  • Łatwe

Składniki:

Porcja na dwie osoby

Przygotowanie

Przyrządzanie dania rozpoczynamy od pokrojenia w kostkę boczku i usmażenia go na chrupko. Dodajemy posiekany czosnek. Po krótkim podsmażeniu dokładamy umytą i posiekaną komosę i pokrzywę (tylko listki). Wszystko razem należy przysmażyć do czasu zmiękczenia zieleniny – ma wygadać jak zwiędnięta. W tym samym czasie gotujemy kaszę do momenty aż będzie miękka. Następnie całość łączymy i mieszamy doprawiając do smaku solą i pieprzem. Faćkę podawać należy na ciepło.

Tabula z komosą ryżową

  • Czas przygotowania: 30 minut
  • Łatwe

Składniki:

Porcja na cztery osoby

Przygotowanie

Do wrzącej wody wsypujemy quinnę i szczyptę soli, gotując ją na małym ogniu przez kwadrans. Następnie należy komosę ostudzić i rozpulchnić widelcem. Dla oszczędności czasu podczas wykonywania tych czynności mieszamy w dużej misce oliwę, sól morską, sok z cytryny, pomidor, ogórek, marchewkę i pietruszkę. Wszystko to następnie łączymy z ostudzoną quinoą i możemy podawać do spożycia.

Komosa ryżowa z arbuzem i gorzką czekoladą

  • Czas przygotowania: 10 minut
  • Bardzo łatwe

Składniki:

Porcja na dwie osoby

  • ½ kilograma obranego arbuza z usuniętymi pestkami
  • 30 gramów gorzkiej czekolady
  • 30 gramów niesolonych prażonych migdałów
  • 400 gramów jogurtu odtłuszczonego
  • 7 łyżek ugotowanej quinoi

Przygotowanie:

Arbuza kroimy w niezbyt drobną kostkę. Czekoladę ścieramy na tarce na drobne wiórki. Do przyszykowanych wcześniej dwóch naczyń (na przykład ozdobnych szklanek) wkładamy jedną trzecią arbuza, czekolady i migdałów. Wszytko zalewamy jogurtem - do wysokości jednej trzeciej naczynia. Procedurę powtarzamy uważając, aby nie zapełnić za drugim razem szklanki po brzegi. Na koniec wkładamy resztę arbuza, czekolady i migdałów dekorując nasionami komosy. Tak przygotowany deser podajmy z długą łyżką deserową.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i serwisem oraz funkcjonowania usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.