Świeży schabowy z chrupiącą skórką? Pyszny burger wołowy? Jeśli na myśl o tych potrawach cieknie Ci ślinka to na pewno masz sporo do czynienia ze smażeniem. Wielu wydaje się, że to jeden z najprostszych sposobów na przyrządzenie posiłków. Czy to prawda i czy można smażyć "zdrowo"? Dowiedz się tego z naszego tekstu!

Dlaczego nie na każdym oleju można smażyć?

Smażenie to jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów na przyrządzenie potraw, którego podstawą jest tłuszcz. Mimo, że proces ten jest mniej zdrowy niż gotowanie czy pieczenie, to jednak trudno z niego całkowicie zrezygnować. Należy jednak wiedzieć, że podczas smażenia oleje poddawane są działaniu wysokiej temperatury, która znacznie przekształca ich strukturę i skład. Powstają wtedy szkodliwe substancje rakotwórcze i toksyczne ‒ jak chociażby akroleina czy akryloamid. Na szczęście dobierając odpowiednie produkty do smażenia możemy ograniczyć ilość wytwarzanych niezdrowych substancji. 

Najlepsze oleje do smażenia to takie, które posiadają wysoką temperaturę dymienia (palenia) oraz jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, gdyż są one najbardziej podatne na negatywne oddziaływanie temperatury. Korzystne połączenie tych dwóch elementów zawiera niestety niewiele produktów. Z założenia odrzucić można prawie wszystkie oleje extra virgin, które charakteryzują się dużo niższą temperaturą dymienia w porównaniu do tłuszczy roślinnych rafinowanych. Jakie opcje są jednak najlepsze?

Olej rzepakowy

Wiele osób zdziwi się, że jednym z najlepszych olejów do smażenia będzie ten wytwarzany z rodzimego rzepaku. W postaci rafinowanej posiada on wysoką temperaturę dymienia (205C) oraz odpowiedni skład, z małą ilością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Sprawia to, że znakomicie sprawdzi się w większości zastosowań.

Olej kokosowy

Bardzo dobrze do smażenia nadaje się także rafinowany olej kokosowy. Zawiera on tłuszcze nasycone, które dobrze sprawdzają się w wysokiej temperaturze, a temperatura dymienia wynosząca 200C pozwala na swobodne smażenie. Pamiętać przy tym należy, że tłoczony na zimno olej kokosowy nie posiada już takich właściwości.

Kup tutaj: bio olej kokosowy

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek jest jednym z niewielu popularnych olejów roślinnych, które można w ograniczonym zakresie użyć do smażenia w postaci Extra Virgin. Temperatura dymienia na poziomie około 160C pozwala na podsmażenie niektórych produktów. Do poważnego smażenia używać należy jednak rafinowanej wersji tego oleju, która sprawdzi się w dużo wyższych temperaturach.

Kup tutaj: bio oliwa z oliwek

Masło klarowane

Alternatywą dla olejów roślinnych mogą być tłuszcze zwierzęce. O ile jednak zwykłe masło nie nadaje się do smażenia ‒ chyba, że jajecznicy ‒ to masło klarowane ghee już jak najbardziej. Jest to specjalnie przystosowany produkt, powstały poprzez oczyszczenie masła z substancji stałych i charakteryzujący się wysoką temperaturą dymienia (ok. 235C). Warto przy tym dodać, że szlachetne masło ghee będzie bardzo dobrym wyborem w kuchni ‒ zawiera bowiem więcej witamin i mikroelementów niż większość olejów rafinowanych. Więcej o maśle klarowanym przeczytasz tutaj.

Oczywiście istnieją także inne oleje i tłuszcze, które warto wykorzystać w codziennej diecie. Znajdziesz je tutaj.

Kup tutaj: masło klarowane metodą tradycyjną

Jak smażyć zdrowo?

Przyznać trzeba, że smażenie nie jest najzdrowszym ze sposobów obróbki termicznej potraw. Ilość szkodliwych związków, które w jego trakcie powstaną zależy jednak nie tylko od zastosowanego typu tłuszczu. Równie ważne jest przestrzeganie zasad prawidłowego i zdrowego smażenia.

  • Nigdy nie smaż na raz użytym tłuszczu, spowoduje to bowiem nagromadzenie szkodliwych substancji i ich kontakt z potrawą od samego początku przyrządzania.
  • Smaż zawsze na rozgrzanym (ale nie dymiącym!) tłuszczu. Ograniczy to jego wchłanianie przez potrawę.
  • Nigdy nie dodawaj świeżego tłuszczu podczas smażenia, przyspieszy to bowiem wydzielanie szkodliwych substancji.
  • Nie smaż dłużej niż to potrzebne i nie odsmażaj potraw drugi raz. Ograniczy to ilość wchłoniętego tłuszczu.

Smażenie to zdecydowanie nieodzowny element polskiej kuchni. Na szczęście dbając o zdrowie wcale nie musimy rezygnować z niego całkowicie! Wystarczy przestrzegać wspomnianych w tekście zasad!

A o oleju kokosowym dowiesz się wiele z tekstu pt.: Lubisz olej kokosowy - oto 4 fakty, o których powinnaś wiedzieć

Komentarze (1)

    • iza
    • 2017-07-14 10:06:32
    Niestety nie zgadzam się ze wszystkim co przeczytałam, mianowicie mięso należy smażyć na smalcu czy to gęsim ,czy wieprzowym, czy kaczym. Są to tłuszcze ,które świetnie sobie radzą z temperaturą a co ważniejsze nie zostają poddane procesom rafinacji jak olej rzepakowy czy kokosowy. Oleje rafinowane są szkodliwe. Są to oleje , które w procesie rafinacji zostaja podgrzewane do temperatury powyżej 200*C dzięki czemu traca bialka, lecytynę witaminy i inne cenne składniki. Dodatkowo wytłoki traktuje się heksagenem ( notabene dla nas toksyczny) gdzie pozyskuje sie jeszcze kilka kropli oleju. Oleje traktowane wysoką temperaturą zmieniają swoją strukturę co powoduje powstawanie tłuszczy trans, które w fazie końcowej pozostają w naszych arteriach tworząc miażdżycę , podwyższają cholesterol i inne. Dlatego należy spożywać tłuszcze NIERAFINOWANE i TYLKO na zimno. Do smażenia tylko smalec

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i serwisem oraz funkcjonowania usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.