Canihua (kaniwa) to kolejna roślina pochodząca z Peru i Boliwii, której właściwości wprawiają w zdumienie lekarzy i ekspertów od żywienia. Aż trudno uwierzyć, że maleńkie ziarenka – przypominające wyglądem znany nam mak – kryją w sobie taką moc. Oto wszystko, co warto wiedzieć o canihua (kaniwa), a także informacje jak gotować i wykorzystywać te ziarna. 

Canihua to produkt, który nie jest jeszcze u nas szeroko znany. A szkoda, bo w maleńkich ziarenkach tej rośliny kryje się samo zdrowie. Canihua (czyt. kaniłła) zawdzięcza swoje niezwykłe właściwości obszarowi, z którego się wywodzi. Rośnie na wysokości ok. 4000 m w Andach, najdłuższym paśmie górskim na świecie. By przetrwać w tak trudnych warunkach musi być wyjątkowo odporna na surowy, górski klimat: wilgoć, wiatr, niskie temperatury.

Kup tutaj: Bio Canihua Ekologiczna za 18,99 zł!

Dlaczego cahihua jest taka wyjątkowa?

Lekarze i dietetycy są pełni uznania dla właściwości tej rośliny z kilku powodów.

  • Pierwsza rzecz. Canihua (kaniwa) jest niezwykle cennym źródłem błonnika. Doskonale syci, poprawia trawienie i jest niezastąpiona przy staraniach o smukłą sylwetkę. 
  • Canihua (kaniwa) może charakteryzuje się także dużą zawartością żelaza (100 g zaspokaja aż 60% dziennego zapotrzebowania), ważnego dla układu krwionośnego i prawidłowego wchłaniania witamin i składników mineralnych. Tu jednak trzeba pamiętać, by posiłek z canihua zjadać razem z produktami bogatymi w witaminę C, czyli np.: zieloną pietruszką, papryką, szpinakiem, czy brukselką, co poprawia wchłanianie tego pierwiastka. 
  • Inny ważny minerał, który znajdziemy w canihua to cynk, niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, ładnych włosów i paznokci. 
  • Sporo w niej także kwasu foliowego, który jest potrzebny zwłaszcza dla kobiet planujących ciążę, bo warunkuje prawidłowy rozwój płodu i zapobiega wadom układu nerwowego u dzieci. 
  • Listę prozdrowotnych składników uzupełniają witaminy w grupy B, fosfor, wapń i przeciwutleniacze, a także bezglutenowe, świetnie przyswajalne białko.

Kto powinien spożywać ziarna canihua?

Canihua będzie cennym wzbogaceniem diety przede wszystkim osób starszych, borykających się z anemią, problemami ze skórą czy włosami, a także sportowców. Ponieważ jest bogatym źródłem wielu witamin i minerałów, powinna znaleźć się w menu każdego z nas. Wzmacnia układ odpornościowy i jako, że nie zawiera glutenu może być stosowana przez osoby na dietach eliminacyjnych z nietolerancją tego składnika.

Jak stosować canihua?

To proste! Ziarenka canihua (kaniwa) można gotować samodzielnie jak kasze i podawać do obiadu lub na kolację, albo dodawać do różnych potraw. W tradycyjnej kuchni peruwiańskiej ziarna canihua były najpierw prażone, mielone, a następnie sporządzano z nich kaszkę, albo dodawano do napojów. Właściwości tej niezwykłej, górskiej rośliny warto jednak wykorzystać w szerszy sposób dodając ją np.: do ciasta. Wypieki z dodatkiem canihua zyskują ciemny wygląd i smak, który określany jest jako pierwotny, surowy, tradycyjny i szlachetny. Ziarenka te świetnie sprawdzają się też jako składnik panierki do mięsa, ryb, zagęstnik do zup, albo składnik puddingów, czy farszu z warzyw i pierogów. Można ją też dodać do płatków śniadaniowych i koktajli.
Proszek z ziaren canihua  kaniwa) sprawdza się też w zastępstwie czekolady do deserów, ciast, a nawet jako dodatek do mleka. W ten sposób uzyskamy napój przypominający kakao. Prażona canihua to z kolei doskonała, zdrowa przekąska. Przygotowuje się ją w ten sam sposób, jak popcorn z kukurydzy. (A skoro o popcornie mowa – zapraszam do lektury tekstu naszego innego tekstu blogowego "Jak zrobić prawdziwy popcorn").

Ziarna canihua mogą stanowić również ciekawą odmianę dla innych rodzajów kasz, ryżu, ziemniaków, czy frytek. Czasami nazywa się ją nawet kuzynką bardziej już znanej komosy ryżowej (o komosie pisaliśmy w artykule blogowym "Komosa ryżowa dla początkujących", a także w artykule na portalu Interia.

Jak gotować canihua?

Przygotowuje się ją podobnie jak z jaglankę. Szklankę ziaren zalewamy 2 szklankami wody i gotujemy 15 minut pod przykryciem, od czasu do czasu mieszając. Następnie odstawiamy na ok. 5 minut. Można dodać niewielką ilość masła (koniecznie masła klarowanego) lub oleju kokosowego (Przeczytaj więcej w artykule na portalu Kafeteria) i wymieszać.

Kup tutaj: Bio Olej kokosowy Extra Virgin Nierafinowany za 17,99 zł!

Ziarna canihua (kaniwa) nie wymagają długiego płukania, ponieważ są pozbawione związków saponinowych, więc nie mają goryczki, której posmak nie wszystkim odpowiada.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i serwisem oraz funkcjonowania usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.